20.8.06

Hvetedeig

Hvetedeig150 smør/ marg
5 dl melk
1,5 dl sukker
1 ts salt
1 ts kardemomme
ca 15 dl mel
50 g gjær

For denne har jeg fått enkelte tilbakemeldinger på melmengden - men om du er litt rutinert så tror jeg at du vil greit kunne finne frem til en mengde som er passe. Jeg holder alltid tilbake litt på melet når jeg elter, og har heller litt ekstra tilgjengelig når noe skal kjevles/trilles ut.

Smelt smøret, tilsett melken og lunk til romtemperatur. Rør inn det tørre, eltes MINIMUM 5 minutter i kjøkkenmaskin! Dekk med plast og la heve til dobbelt størrelse.

Ved utbaking skal deigen knas så lite som mulig. Etterheves ca 20 minutter, pensles med egg og melk.

Kaffekrans stekes på 200ºC i ca 20 min
Boller, kanelsnurrer etc. stekes på 225º i 8-10 min

Kilde: Norsk Ukeblad

Ingen kommentarer: